onsdag 21. desember 2011

Ukens spørsmål: Tap av seksuell tiltrekning til partneren

Hei

Vi har et stort problem i forholdet. Jeg tenner ikke lenger på mannen
min! Jeg elsker ham og vi har det godt sammen på alle måter, men den
seksuelle lysten på ham er dessverre helt borte. Det har vært slik i et
par år nå. Han har ikke presset meg på noen som helst måte, men jeg ser
at han blir såret og lei over at jeg stadig avviser ham.

Nå begynner dette å bli veldig frustrerende, for oss begge.

Jeg vet at jeg ikke har mistet lysten. Har nemlig opplevd å våkne midt
på natten og være veldig kåt etter å ha drømt om sex, men jeg har som
sagt ikke lyst på mannen min.

Hva kan jeg gjøre?


Med hilsen
Lenge-siden-sist/


Hei Lenge-siden-sist!

Det du beskriver er et vanlig problem som mange sliter med. Det er
kjempeflott at du prøver å ta tak i det, for jo tidligere dere gjør noe
med dette, jo bedre og enklere er det å løse det.

Når man ikke har mistet lysten på sex generelt, men man har mistet lysten
på partneren spesielt, tyder dette ganske entydig på at problemet mest sannsynlig
ligger i relasjonen mellom deg og partneren på en eller annen måte. Det
kan være snakk om uløste konflikter, behov du ikke får tilfredsstilt,
uhensiktsmessige kommunikasjonsmønstre, manglende tilgivelse og forsoning
for tidligere hendelser, for å nevne noe.

Det beste rådet er derfor at dere begynner å jobbe aktivt med
parforholdet. Meld dere på PREP kommunikasjonskurs for par hvis dere ikke
alt har tatt et slikt. Vurder sexkurs for økt variasjon i samlivet, og ta
tak i alle seksuelle problemer dere ikke har fått løst. Oppsøk parterapi
eller familievernkontor dersom dere ikke får løst problemene dere
eventuelt har på egen hånd.

Dere bør også prioritere å gjøre nye aktiviteter sammen (pga utskillelsen
av dopaimin og adrenalin som kan øke seksuell tilknytning mellom partene)
med regelmessige mellomrom. Lag gjerne en avtale om at f.eks hver
fjortende dag så har den ene ansvaret for å planlegge og gjennomføre
aktiviteter for den andre, før den andre har ansvaret neste gang, osv.
Beskytt de gode stundene mot konflikt (dvs la konfliktstoff ligge), og se
om dere kan finne ordninger som lar dere prioritere parforholdet
regelmessig.

Den seksuelle lysten på partneren vil ofte kunne komme tilbake igjen når
parforholdet blir bedre. Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med
sexolog (f.eks via oss), slik at dere kan få til et behandlingsopplegg som
kan få fortgang på lysten igjen.

En annen ting som kan medføre en slik spesifikk reduksjon i seksuell lyst
som du beskriver er også eventuelle betydelige fysiske endringer hos
partneren. Noen har et nærmest fetisjlignende forhold til enkelte deler av
partnerens kropp, og mister lysten dersom disse delene endrer seg. Dersom
det er snakk om endringer som er naturlige - som aldersbetingede endringer
- ligger problemet mest sannsynlig hos deg i form av dine tenningsmønstre,
og ikke hos ham. F.eks mister de færreste menn lysten på sin partner
dersom brystene begynner å henge med alderen, men menn med fetisjlignende
forhold til bryster kan oppleve dette som svært problematisk. Dersom
partneren har gått veldig mye opp eller ned i vekt eller har endret seg på
andre måter kan det være nyttig å snakke om dette, og se om det kan finnes
løsninger der.

Med andre ord er det viktigste at dere prøver ulike løsninger fremover.
Vær fleksible: Hvis noe ikke funker etter dere har prøvd det skikkelig,
vel, prøv noe annet. Ikke gå dere fast i mer-av-det-samme-løsninger.
Mange opplever at de får lysten tilbake igjen etter
hvert når årsakene til at den er borte blir håndtert skikkelig.

Lykke til, og ikke gi opp!
Mvh avansertseksualitet.no